(Nederlandse tekst onderaan het artikel)

Les ‘Groene Senioren’ ont fêté hier leur ‘Verloren Maandag’ (Lundi Perdu) au secrétariat anversois de Groen. Depuis des siècles les anversois mangent le lundi après le 6 janvier (Epiphanie) des petits pains aux saucisses (worstenbrood) et/ou des boules de pommes (appelbollen) bien chaudes. L’origine de cette fête n’est pas univoque, mais le nom porte certainement sur un moment où l’on ne travaillait pas.

Cette édition du Verloren Maandag pouvait accueillir l’ancien ministre Mieke Vogels et l’ancien secrétaire d’état Eddy Boutmans. Les deux ont atteint entretemps l’âge de GroenPlus et depuis lors ils sont considérés comme ‘membre d’honneur’.

Hugo Van Dienderen, le président de GroenPlus, profitait de cette occasion pour donner déjà une idée du programme 2015 de l’organisation, avec e.a. un congrès à Bruxelles, sous le titre ‘Leeftijdvriendelijke gemeente’ (Une commune qui est favorable aux différents âges).

Plus d’information? -> walter.decoene@telenet.be

Antwerpse Groene Senioren vierden ‘Verloren Maandag’

Maandag 12 januari vierden de Antwerpse Groene Senioren ‘Verloren Maandag’ in het Antwerpse secretariaat van Groen. Sinds jaar en dag eten de Antwerpenaars de maandag na Driekoningen lekkere warme worstenbroodjes en appelbollen. De oorsprong van dit gebruik is niet eenduidig, maar de naam ‘Verloren Maandag’ slaat zeker op een moment dat er (om welke reden dan ook) niet gewerkt werd.

Deze editie van Verloren Maandag mocht oud minister Mieke Vogels en oud staats-secretaris Eddy Boutmans verwelkomen. Beiden hebben intussen de GroenPlusleeftijd bereikt en worden als ereleden beschouwd.

Voorzitter Hugo Van Dienderen profiteerde van de gelegenheid om al een idee te geven van het GroenPlusprogramma 2015, met daarin o.a. een congres in Brussel, onder het motto ‘Leeftijdsvriendelijke gemeente’.

Meer informatie gewenst? -> walter.decoene@telenet.be